LexistoriaDreptul la drept.

OG 9/2005

Azi

Text integral · 25 articole

Abrogat la 1 ianuarie 2010 · înlocuit de Legea 330/2009. Textul rămâne disponibil — formă istorică, nu drept în vigoare.

Capitolul I — Majorarea salariilor de baza

Articolul 1

(1) Limita minima și limita maxima a salariilor de baza prevăzute în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr. 383/2001 , cu modificările și completările ulterioare, se majoreaza începând cu luna octombrie 2005 cu procentele prevăzute în anexa nr. VII.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și pentru functiile la care este stabilit un singur nivel al salariului de baza.

Articolul 2

(1) Salariile de baza majorate potrivit art. 1 sunt prevăzute în anexele nr. I-V.

(2) Indemnizatiile de conducere sunt prevăzute în anexa nr. VI.

(3) Indemnizatiile lunare pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publică alese și numite, precum și pentru persoanele care ocupa functii asimilate cu functii de demnitate publică, stabilite potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar și a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publică, cu modificările și completările ulterioare, sunt cele prevăzute în anexele nr. VIII și IX.

Articolul 3

(1) În anul 2005 salariile de baza individuale ale personalului salarizat potrivit anexelor nr. I-V se stabilesc pentru luna octombrie prin aplicarea unui procent de majorare în limita celor prevăzute, pe functii, grade și trepte profesionale, în anexa nr. VII.

(2) Începând cu luna ianuarie 2005 se acordă 45% din cresterea rezultata ca diferența între salariul de baza stabilit potrivit alin. (1) și salariul de baza avut în luna decembrie 2004, iar diferența se acordă începând cu luna octombrie 2005.

(3) Stabilirea salariilor de baza individuale se face de către ordonatorii de credite, cu consultarea organizației sindicale reprezentative la nivel de unitate, cu incadrarea în cheltuielile cu salariile aprobate potrivit legii.

(4) Indemnizatiile persoanelor care ocupa functii de demnitate publică alese și numite, precum și ale celor care ocupa functii asimilate cu functii de demnitate publică, prevăzute în anexele nr. VIII și IX, sunt stabilite pentru luna octombrie 2005.

(5) Începând cu luna ianuarie 2005 se acordă 45% din cresterea rezultata ca diferența între indemnizatia stabilita potrivit alin. (4) și indemnizatia lunara avuta în luna decembrie 2004, iar diferența se acordă începând cu luna octombrie 2005.

Articolul 4

La instituțiile și unitatile bugetare la care cheltuielile de personal se asigura din venituri proprii și subventii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale ori integral din venituri proprii, constituite potrivit legii, cresterile salariale stabilite în condițiile art. 3 se pot acorda în limita procentelor stabilite și la date ulterioare, corelat cu realizarea resurselor necesare pentru acoperirea cresterilor, cu avizul ordonatorului principal de credite bugetare.

Articolul 5

(1) În anul 2005 personalul contractual din sectorul bugetar salarizat între limitele corespunzătoare functiei poate beneficia, pe lângă cresterile salariale acordate potrivit prevederilor prezentei ordonante, de o crestere salariala prin evaluarea performantelor profesionale individuale realizate în anul 2004, potrivit reglementarilor în vigoare, cu incadrarea în nivelul alocatiilor bugetare pentru cheltuielile cu salariile aprobate pe anul 2005.

(2) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale personalului contractual și acordarea salariilor de baza corespunzătoare evaluării se vor realiza până la finele lunii mai 2005.

Capitolul II — Alte reglementari

Articolul 6

(1) Promovarea personalului contractual în anul 2005, în condițiile legii, se poate face numai pe un post vacant de natura celui pe care urmeaza să fie promovata persoana, cu incadrarea în nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile.

(2) Promovarea în condițiile legii a persoanelor incadrate pe functia de debutant, precum și a celor care au absolvit studii de nivel superior într-un domeniu care să cuprindă activitatea respectiva se face prin transformarea postului pe care acestea sunt incadrate într-un post de nivel superior.

Articolul 7

Absolventii învățământului superior de lunga sau de scurta durata, care la data trecerii pe functia corespunzătoare studiilor absolvite erau incadrati pe functii cu nivel de studii inferior, specifice domeniului în care au absolvit studiile universitare, se încadrează la gradul profesional corespunzător studiilor absolvite, la care se asigura o crestere cu până la 20% a salariului de baza avut.

Articolul 8

(1) În vederea stabilirii salariului de baza, în termen de 15 zile de la reluarea activității, persoanele angajate în sectorul bugetar, aflate în concediu platit pentru ingrijirea copiilor în vârsta de până la 2 ani, respectiv 3 ani, potrivit legii, cele care nu au prestat activitate în ultimele 12 luni fiind în concediu medical sau în concediu fără plata, potrivit legii, precum și cele ale caror contracte individuale de muncă sunt suspendate vor fi evaluate prin examenul de testare a cunoștințelor profesionale, organizat în acest scop de angajator, procedandu-se în acelasi mod ca și în cazul persoanelor angajate prin concurs.

(2) În cazul nepromovarii acestui examen, persoanei respective i se atribuie salariul avut anterior sau, după caz, salariul minim al functiei avute anterior.

Articolul 9

(1) Pentru rezultate deosebite obtinute în activitatea desfășurată, ordonatorul de credite poate acorda în limita a 15% din numărul total al personalului contractual prevăzut în statul de functii, la inceputul anului bugetar, un salariu de merit lunar de până la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta și care constituie baza de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de baza. Salariile de merit se vor acorda personalului incadrat pe functii de execuție în proportie de cel puțin două treimi din numărul total stabilit în condițiile prezentului alineat. Ordonatorii principali de credite care au în subordine unități bugetare cu un numar redus de posturi pot aproba ca incadrarea în numărul maxim de beneficiari de salariu de merit și în proportiile stabilite pentru functiile de execuție să se faca la nivelul unităților respective luate împreună. Repartizarea numarului de beneficiari de salariu de merit pe unitatile luate în calcul, în acest caz, se face de către ordonatorul principal de credite.

(2) Personalul care beneficiaza de salariu de merit se stabileste o dată pe an, după aprobarea bugetelor anuale, pe baza rezultatelor obtinute în activitatea desfășurată în anul precedent, apreciata conform criteriilor elaborate de ordonatorul principal de credite, cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale. În cazul în care pe parcursul anului intervin modificari ale functiei deținute, care nu sunt imputabile persoanei beneficiare de salariu de merit, inclusiv modificarea functiei prin promovare, acordarea acestuia se menține până la expirarea perioadei pentru care a fost stabilit. În cazul în care pe parcursul anului se intrerup raporturile de muncă ale unor beneficiari de salariu de merit, acestea se pot redistribui, de la data de 1 a lunii urmatoare, altor persoane care dețin functii de acelasi nivel, respectiv functii de conducere sau de execuție, pe perioada rămasă.

(3) Pentru personalul contractual nou-angajat salariul de merit se poate acorda după o perioadă de cel puțin 6 luni de la angajare.

(4) Personalul incadrat ca debutant nu poate beneficia de salariu de merit.

(5) Personalul salarizat cu indemnizatie lunara ca unica forma de remunerare a activității nu se cuprinde în numărul total de posturi în vederea determinarii numarului de beneficiari ai salariului de merit.

Articolul 10

(1) Ordonatorii de credite pot acorda premii lunare în limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului contractual prevăzut în statul de functii, cu incadrarea în fondurile aprobate prin buget. Premiile se pot acorda în cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate în activitate, apreciate ca valoroase. Sumele neconsumate pot fi utilizate în lunile urmatoare, în cadrul aceluiasi an bugetar.

(2) În cazurile în care se realizează economii prin reducerea cheltuielilor cu salariile, ordonatorii principali de credite pot aproba acordarea de premii în cursul anului, din economiile realizate, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului contractual, prevăzute în bugetul aprobat pentru personalul contractual din aparatul propriu și din unitatile subordonate, fără a depăși valoarea economiilor realizate.

(3) Premiile individuale se stabilesc de către ordonatorii de credite, în limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de către ordonatorii principali de credite, cu avizul organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, cu avizul reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale.

Articolul 11

(1) Sporul de confidentialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15%, precum și personalului contractual din instituțiile și autoritățile publice pentru care, prin acte normative specifice, se prevede acordarea acestui spor.

(2) Categoriile de personal, cuantumurile sporului de confidentialitate și condițiile de acordare se stabilesc în limitele prevăzute de reglementarile în vigoare, de către ordonatorii principali de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.

Articolul 12

Personalul contractual beneficiaza și de celelalte drepturi de natura salariala care se acordă, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.

Articolul 13

(1) Munca prestata peste durata normala a timpului de lucru de către personalul incadrat în functii de execuție sau de conducere este considerata munca suplimentara și se compenseaza cu timp liber corespunzător. În cazul în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzător nu a fost posibila în urmatoarele 30 de zile după efectuarea acesteia, orele suplimentare se vor plati în luna urmatoare cu un spor aplicat la salariul de baza, după cum urmeaza:

a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru;

b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare și pentru orele lucrate în zilele de repaus saptamanal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementarile în vigoare, nu se lucreaza.

(2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata și sporurile prevăzute la alin. (1) se pot plati numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, fără a se depăși 360 de ore anual.

(3) La locurile de muncă la care durata normala a timpului de lucru a fost redusa potrivit legii sub 8 ore pe zi, depășirea programului de lucru astfel aprobat se poate face numai temporar, în situații cu totul deosebite, fiind obligatorie compensarea cu timp liber corespunzător.

Capitolul III — Dispozitii finale

Articolul 14

(1) La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante se suspenda ocuparea prin concurs a posturilor vacante din statul de functii la data de 31 decembrie 2004.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite pot aproba ocuparea posturilor vacante, până la data de 1 septembrie 2005, în condițiile legii, numai pentru:

a) instituțiile și autoritățile publice nou-înființate, finantate integral sau parțial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru șomaj, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și din bugetele locale;

b) instituțiile și autoritățile publice finantate integral din venituri proprii;

c) completarea numarului de posturi în cadrul compartimentelor implicate în implementarea angajamentelor asumate prin negocierile pentru aderarea la Uniunea Europeana;

d) ocuparea unor posturi unice devenite vacante în cadrul instituțiilor și autorităților publice;

e) posturile vacante din cabinetul demnitarului, din structura Camerei Deputatilor, a Senatului, a Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurari Sociale, precum și a Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securitatii.

(3) Concursurile pot fi organizate potrivit alin. (2), cu condiția încadrării în fondurile aprobate, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale și Familiei și al Ministerului Finanțelor Publice, pentru autoritățile și instituțiile publice finantate integral din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru șomaj și din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

(4) Din numărul de posturi rezultate ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (1) se suplimenteaza în anul 2005, prin redistribuire, numărul de posturi aprobate, potrivit legii, Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu 3.100 de posturi, personal contractual, din care 3.000 de posturi destinate activității de recalculare a pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001 și 100 de posturi pentru activitatea privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.

(5) Pentru asigurarea numarului de posturi de personal contractual necesar Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurari Sociale pentru activitățile de recalculare a pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001, precum și pentru activitatea privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, Guvernul va aproba prin hotărâre majorarea numarului de posturi aprobat acestei institutii, prin diminuarea numarului de posturi aprobat autorităților și instituțiilor publice finantate integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor pentru șomaj și bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

(6) În termen de maximum 7 zile de la data publicarii prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, ordonatorii principali de credite vor comunică Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale și Familiei numărul de posturi de functionari publici sau personal contractual vacante la 31 decembrie 2004, cele care se pot ocupa în condițiile alin. (2), precum și numărul diminuat de posturi, potrivit alin. (5).

(7) Pentru aplicarea prevederilor alin. (5) ordonatorii principali de credite, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice, sunt autorizati să introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetele acestora privind numărul maxim de posturi și fondul aferent salariilor de baza și cheltuielile cu salariile pe anul 2005.

(8) Guvernul este abilitat sa modifice cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurarilor pentru șomaj și bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, deficitul/excedentele acestora, după caz, precum și veniturile și cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat.

(9) Posturile devenite vacante după data de 1 ianuarie 2005 pot fi ocupate în condițiile legii.

(10) Prevederile alin. (6) și (9) se aplică în mod corespunzător și pentru personalul incadrat în functii publice, potrivit legii.

(11) Posturile aprobate suplimentar prin bugetul pe anul 2005 se ocupa în condițiile prevăzute la alin. (2) și (3).

Articolul 15

Aplicarea prevederilor art. 4¹ din Ordonanța Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se suspenda pentru anul 2005.

Articolul 16

(1) Indemnizatiile personalului din conducerea cultelor religioase și a unităților de cult recunoscute în România, asimilat celui incadrat pe functii de demnitate publică, prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 4 și 5 din anexa 1.A.b) la Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 4/2003 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului clerical salarizat potrivit Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2003 , majorate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2003 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar, aprobata cu modificari și completari prin Legea nr. 164/2004 , cu modificările și completările ulterioare, vor avea valorile prevăzute pentru functiile de demnitate publică cu care sunt asimilate, de la nr. crt. 1, 2, 3, 5 și 6 din anexa nr. VIII/2.

(2) Salariile de baza ale personalului clerical, stabilite potrivit prevederilor Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările aduse prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 4/2003 , aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2003 , din anexele nr. 1.B.b) și 2.b), majorate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2003 , aprobata cu modificari și completari prin Legea nr. 164/2004 , cu modificările și completările ulterioare, se majoreaza începând cu luna octombrie 2005 cu un procent de 25%.

(3) Începând cu luna ianuarie 2005 se acordă 45% din cresterea rezultata ca diferența între drepturile stabilite potrivit alin. (1) și (2), față de cele avute în luna decembrie 2004, iar diferența se acordă începând cu luna octombrie 2005.

Articolul 17

Salariile de baza ale personalului contractual incadrat în functii specifice care nu sunt prevăzute în prezenta ordonanță se stabilesc de ordonatorii principali de credite, prin asimilare cu salariile de baza prevăzute în anexele la aceasta, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale și Familiei și al Ministerului Finanțelor Publice.

Articolul 18

(1) Pentru acordarea sporului de vechime în munca, angajatorul va lua în considerare integral și perioadele lucrate anterior în alte domenii de activitate decat cele bugetare.

(2) Pensionarii pentru limita de vârsta care se angajează pe baza unui contract individual de muncă în sectorul bugetar, potrivit legii, beneficiaza de sporul de vechime corespunzător vechimii în munca dobandite în întreaga activitate.

Articolul 19

(1) Personalul din sectorul bugetar are dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă și la alte concedii, în condițiile legii.

(2) Durata minima a concediului de odihnă este de 20 de zile lucratoare pe an.

(3) La determinarea indemnizatiei de concediu de odihnă se vor lua în calcul, pe lângă salariul de baza, și sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.

(4) Concediul de odihnă se efectueaza în fiecare an. În cazul în care, din motive justificate, personalul din sectorul bugetar nu a putut efectua concediul de odihnă la care avea dreptul într-un an calendaristic, cu acordul persoanei în cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul până la sfârșitul anului următor.

(5) Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisa numai în cazul încetării raporturilor juridice de muncă.

(6) Celelalte prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariatilor din administratia publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitatile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, rămân în vigoare.

(7) Indemnizatia de concediu de odihnă se plateste de către angajator cu cel puțin 5 zile lucratoare înainte de plecarea în concediu.

Articolul 20

(1) Ordonatorii principali de credite pot aproba, o dată pe trimestru, până la data de 1 septembrie, în limita numarului maxim de posturi prevăzut în anexele la Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 și la Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004 , cu incadrarea în nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile, numai pentru posturile vacante, utilizarea unui numar mai mare de posturi de nivel inferior sau de acelasi nivel, prin reducerea corespunzătoare a unui numar de posturi de nivel superior, precum și modificarea în ceea ce priveste calitatea acestor posturi, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice. Modificarea calității posturilor vacante se face și cu avizul Agentiei Naționale a Functionarilor Publici. Fac excepție de la aviz Administratia Prezidentiala, Camera Deputatilor, Senatul, Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, Consiliul Concurentei și Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securitatii.

(2) Prevederile alin. (1) privind modificarea în ceea ce priveste calitatea posturilor se aplică corespunzător și ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele locale, numai cu avizul Agentiei Naționale a Functionarilor Publici.

Articolul 21

Drepturile salariale stabilite personalului bugetar corespunzător structurii organizatorice și numarului maxim de posturi aprobate potrivit legii se vor acorda în continuare, corespunzător functiilor deținute anterior, în acelasi cuantum și în cazul în care structura organizatorica sau raporturile de subordonare și numărul maxim de posturi se modifica, potrivit legii, în cursul anului.

Articolul 22

(1) Gestiunea sistemului de salarizare se asigura de către fiecare ordonator principal de credite, cu incadrarea în numărul maxim de posturi și în bugetele aprobate potrivit legii.

(2) Salariile de baza și indemnizatiile de conducere se stabilesc astfel încât, împreună cu celelalte elemente ale sistemului de salarizare, să se incadreze în fondurile alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale și bugetele fondurilor speciale, pentru cheltuielile cu salariile.

Articolul 23

(1) Solutionarea contestatiilor în legătură cu stabilirea salariilor de baza, sporurilor, premiilor și a altor drepturi care se acordă potrivit prevederilor prezentei ordonante este de competența ordonatorilor de credite.

(2) Contestațiile pot fi depuse în termen de 5 zile de la data luării la cunoștința a actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale.

(3) Ordonatorii de credite vor solutiona contestațiile în termen de 10 zile, cu avizul organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, al reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale.

(4) Împotriva masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana în cauza se poate adresa instanței de contencios administrativ sau, după caz, instanței judecătorești competente, potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data comunicarii solutionarii contestației.

Articolul 24

(1) Salariile de baza și indemnizatiile lunare sunt brute și impozabile, potrivit legii.

(2) Salariile de baza individuale și indemnizatiile lunare, calculate pentru prima etapa și a doua etapa de majorare, potrivit prevederilor prezentei ordonante, vor fi rotunjite din 1.000 lei în 1.000 lei în favoarea salariatilor.

(3) Anexele nr. I-IX fac parte integrantă din prezenta ordonanță.

Articolul 25

Prevederile prezentei ordonante intră în vigoare începând cu luna ianuarie 2005. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemnează: ──────────────── Ministrul muncii, solidaritatii sociale și familiei, Gheorghe Barbu Ministrul educatiei și cercetării, Mircea Miclea Ministrul afacerilor externe, Mihai Razvan Ungureanu Ministrul finanțelor publice, Ionel Popescu București, 21 ianuarie 2005. Nr. 9.