LexistoriaDreptul la drept.

Elementele sistemului de salarizare a functionarilor publici

Azi

OG 2/2006 · 27 articole

Secțiunea 1 — Salarii de baza

Articolul 4

Salariul de baza se stabileste în functie de categorie, de clasa care reflecta nivelul studiilor necesare exercitarii functiei publice și, după caz, cu gradul profesional al functiei publice, precum și în raport cu nivelul la care se presteaza activitatea, respectiv la nivel central sau local, potrivit anexelor nr. I-V pentru luna ianuarie, nr. Ia-Va pentru perioada februarie-august 2006 și, respectiv, anexelor nr. Ib-Vb pentru perioada septembrie-decembrie 2006.

Articolul 5

(1) Pentru functiile publice de prefect, subprefect, secretar general, secretar general adjunct, secretar general al județului, secretar general al municipiului București și secretar al unității administrativ-teritoriale, salariile de baza sunt stabilite la lit. A din anexele la prezenta ordonanță.

(2) Pentru fiecare grad profesional al functiei publice de execuție se stabilesc trei trepte de salarizare, potrivit anexelor la prezenta ordonanță.

(3) Functiile publice de execuție de grad profesional debutant au un singur nivel al salariilor de baza prevăzute în anexele la prezenta ordonanță.

(4) Până la adoptarea sistemului unitar de salarizare pentru funcționarii publici, funcționarii publici de conducere își păstrează nivelul salariilor de baza ale functiilor publice de execuție corespunzătoare, la care se adauga indemnizatia de conducere, cu excepțiile prevăzute de prezenta ordonanță.

Articolul 6

(1) Salariile de baza ale functionarilor publici aflati în corpul de rezerva și care în cursul anului 2006 sunt redistribuiti intr-o functie publică, în condițiile legii, sunt cele corespunzătoare gradului profesional și treptei de salarizare avute la data intrarii în corpul de rezerva.

(2) Salariile de baza ale persoanelor care ocupa în anul 2006 o functie publică de execuție, în condițiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare, corespunzătoare categoriei, clasei și gradului profesional în care sunt numite.

(3) Funcționarii publici promovati în cursul anului 2006 pe o functie publică de execuție de un grad profesional superior celui detinut beneficiaza de salariile de baza prevăzute în anexele la prezenta ordonanță, pentru gradul profesional în care promovează, la treapta 3 de salarizare. Dacă functionarul public are un salariu de baza mai mare decat cel prevăzut la treapta 3 de salarizare, salariul de baza de care beneficiaza după promovarea în gradul profesional se stabileste potrivit treptei de salarizare imediat superioare care asigura o crestere salariala.

(4) Funcționarii publici care ocupa în anul 2006, în condițiile legii, functia publică de director general sau o alta functie publică de conducere beneficiaza de salariul de baza prevăzut pentru functia publică de execuție deținută anterior, la care se adauga indemnizatia de conducere. În situația în care salariul de baza prevăzut pentru functia publică de execuție deținută anterior este mai mic decat salariul de baza al functiei publice de execuție aferente functiei publice de conducere vacante, prevăzută în statul de functii, functionarul public va beneficia de acesta. De aceasta prevedere beneficiaza și directorii generali și funcționarii publici numiti în functii publice de conducere anterior anului 2006, drepturile salariale urmand a fi acordate de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante.

(5) Pentru candidatii declarati admisi la concursul pentru ocuparea functiei publice de director general sau a unei alte functii publice de conducere, organizat în cursul anului 2006, care nu au avut anterior calitatea de functionar public, salariul de baza se stabileste prin actul administrativ al ordonatorului de credite, până la nivelul de finanțare prevăzut în statul de functii, aprobat potrivit legii.

(6) Funcționarii publici care se transfera în cursul anului 2006 beneficiaza de un salariu de baza corespunzător treptei de salarizare deținute, potrivit autorității sau institutiei publice la care se transfera, conform anexelor la prezenta ordonanță, cu excepția cazului în care functionarul public se transfera la cerere intr-o functie publică de nivel inferior, situație în care salariul de baza și treapta de salarizare sunt cele prevăzute pentru functia publică vacanta respectiva.

Articolul 7

(1) Salariile de baza ale functionarilor publici numiti în functii publice specifice se stabilesc de ordonatorii principali de credite, prin asimilare cu salariile de baza ale functionarilor publici numiti în functii publice generale, în raport cu categoria, clasa și, după caz, gradul profesional al functiei publice, cu avizul Agentiei Naționale a Functionarilor Publici.

(2) În situația în care functiile publice specifice au fost avizate de Agentia Naționala a Functionarilor Publici prin echivalare cu functii publice generale până la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante, salariile de baza ale functionarilor publici numiti în functii publice specifice se stabilesc potrivit avizului Agentiei Naționale a Functionarilor Publici.

Articolul 8

(1) Pentru rezultate deosebite obtinute în activitatea desfășurată, ordonatorul de credite poate acorda, în limita a 20% din numărul de posturi corespunzătoare functiilor publice, prevăzut în statul de functii, un salariu de merit lunar de până la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta și care constituie baza de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de baza. Ordonatorii principali de credite care au în subordine unități bugetare cu un numar redus de functii publice pot aproba ca incadrarea în numărul maxim de beneficiari de salariu de merit și în proportiile stabilite pentru functiile publice de execuție să se faca la nivelul unităților respective luate împreună; repartizarea numarului de beneficiari de salariu de merit pe unitatile luate în calcul, în acest caz, se face de către ordonatorul principal de credite.

(2) Salariile de merit se acordă functionarilor publici incadrati pe functii publice de execuție în proportie de cel puțin două treimi din numărul total al functiilor publice stabilit în condițiile alin. (1).

(3) În cursul anului 2006, după aprobarea bugetului anual, pe baza rezultatelor obtinute în activitatea desfășurată în anul anterior, se stabilesc funcționarii publici care beneficiaza de salariu de merit.

(4) Pot beneficia de salariu de merit funcționarii publici care nu au fost sanctionati și cei a caror sanctiune a fost radiata de drept, potrivit legii. Ordonatorii de credite pot stabili, cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative ale functionarilor publici, criterii suplimentare pentru acordarea salariilor de merit.

(5) În cazul în care pe parcursul anului 2006 intervin modificari ale raportului de serviciu din motive care nu sunt imputabile functionarului public, inclusiv modificarea raportului de serviciu prin promovarea functionarului public în cauza, salariul de merit acordat se menține până la expirarea perioadei pentru care a fost stabilit.

(6) În cazul în care pe parcursul anului 2006 raporturile de serviciu ale functionarilor publici care beneficiaza de salariu de merit inceteaza sau se suspenda, salariile de merit se redistribuie, începând cu data de întâi a lunii urmatoare, altor functionari publici care indeplinesc condițiile pentru acordare.

(7) Pentru funcționarii publici nou-angajați salariul de merit se poate acorda după o perioadă de cel puțin 6 luni de la angajare.

(8) Funcționarii publici debutanti nu pot beneficia de salariu de merit.

Articolul 9

(1) Promovarea, în condițiile legii, a persoanelor incadrate în functia de debutant se face prin transformarea postului pe care acestea sunt incadrate. În termenul prevăzut de lege, autoritățile și instituțiile publice vor comunică Agentiei Naționale a Functionarilor Publici modificările respective.

(2) Promovarea, în condițiile legii, a persoanelor care au absolvit studii de nivel superior în specialitatea în care își desfășoară activitatea se face prin transformarea postului pe care acestea sunt incadrate, cu avizul Agentiei Naționale a Functionarilor Publici.

(3) Funcționarii publici care absolva o formă de invatamant superior de lunga sau de scurta durata, incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, se numesc, prin examen, intr-o functie publică de execuție, un grad profesional și o treapta de salarizare care să le asigure acestora o crestere de până la 20% a salariului de baza avut anterior. Examenul se organizeaza de autoritatea sau institutia publică în care își desfășoară activitatea functionarul public, pe baza unui regulament-cadru aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Naționale a Functionarilor Publici. În cazul în care, după aplicarea procentului de 20%, salariul de baza astfel stabilit se situeaza sub nivelul prevăzut pentru gradul profesional asistent, treapta de salarizare 3, se va acorda salariul de baza de la acest nivel.

Articolul 10

Functionarul public care exercită cu caracter temporar pe o perioadă mai mare de 30 de zile, în condițiile legii, o functie publică corespunzătoare categoriei inaltilor functionari publici sau categoriei functionarilor publici de conducere are dreptul la salariul de baza corespunzător functiei publice exercitate temporar, astfel cum este prevăzut în statul de functii.

Secțiunea a 2-a — Sporuri

Articolul 11

───────────────────────────────────────────────────────────────────── Transele de vechime Cota în munca din salariul de baza ───────────────────────────────────────────────────────────────────── între 3 și 5 ani 5% de la 5 la 10 ani 10% de la 10 la 15 ani 15% de la 15 la 20 de ani 20% peste 20 de ani 25% ─────────────────────────────────────────────────────────────────────

(1) Funcționarii publici salarizati potrivit prezentei ordonante beneficiaza de un spor de vechime în munca de până la 25%, calculat la salariul de baza corespunzător timpului lucrat în program normal de lucru, astfel:

(2) Sporul corespunzător vechimii în munca se plateste cu incepere de la data de întâi a lunii urmatoare celei în care s-a implinit vechimea în munca, prevăzută la transa respectiva.

(3) Pentru acordarea sporului de vechime în munca, autoritatea sau institutia publică va lua în considerare integral și perioadele lucrate anterior în alte domenii de activitate decat cele bugetare.

Articolul 12

Funcționarii publici care, potrivit programului normal de lucru, își desfășoară activitatea în timpul noptii, între orele 22,00 și 6,00, beneficiaza pentru orele lucrate în acest interval de un spor pentru munca prestata în timpul noptii de 25% din salariul de baza, dacă timpul astfel lucrat reprezinta cel puțin jumătate din programul normal de lucru.

Articolul 13

(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de funcționarii publici numiti în functii publice de execuție, de conducere sau din categoria inaltilor functionari publici se platesc cu un spor din salariul de baza, după cum urmeaza:

a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru;

b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu spor de 100% se platesc și orele lucrate în zilele de repaus saptamanal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementarile în vigoare, nu se lucreaza.

(2) Prin excepție, munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber corespunzător, numai la cererea functionarului public.

(3) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata și sporurile prevăzute la alin. (1) se pot plati numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa sau aprobata, după caz, de superiorul ierarhic, fără a se depăși 360 de ore anual.

Articolul 14

Funcționarii publici care poseda titlul științific de "doctor" beneficiaza de un spor pentru titlul științific de 15% din salariul de baza, dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care poseda titlul științific respectiv, care se plateste cu incepere de la data de întâi a lunii urmatoare celei în care s-a solicitat acordarea acestuia.

Articolul 15

(1) Sporul de confidentialitate se acordă functionarilor publici din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15% din salariul de baza, precum și functionarilor publici din cadrul Administrației Prezidentiale, Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securitatii, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Integrarii Europene, direcțiilor subordonate ministrului delegat pentru comert din cadrul Ministerului Economiei și Comerțului, Consiliului Legislativ.

(2) Categoriile de functionari publici, cuantumurile sporului de confidentialitate și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.

Articolul 16

(1) Spor pentru condiții vatamatoare, de până la 10% din salariul de baza, se acordă functionarilor publici care desfășoară activitate în autoritățile și instituțiile publice în care funcționează instalații care genereaza campuri electromagnetice de radiofrecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalații de microunde, instalații de curenti de înaltă frecventa, statii de bruiaj.

(2) Categoriile de functionari publici, cuantumul sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.

(3) Locurile de muncă pentru care se acordă sporul prevăzut la alin. (1) vor fi stabilite pe baza buletinelor de determinare emise de către autoritățile abilitate în acest sens.

Articolul 17

(1) Spor pentru condiții periculoase, în cuantum de până la 50% din salariul de baza, se acordă functionarilor publici din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, care participa efectiv în campaniile de prevenire și combatere a zoonozelor deosebit de grave și altele asemenea, stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, numai pe perioada cat participa la aceste campanii.

(2) Categoriile de functionari publici, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.

Articolul 18

(1) Funcționarii publici din cadrul Oficiului pentru Migratia Forței de Muncă, care participa la selecția și recrutarea forței de muncă pentru lucrul în strainatate, pot beneficia de un spor de până la 5% din salariul de baza.

(2) Categoriile de functionari publici, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) și condițiile de acordare se stabilesc, în limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu incadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul aprobat.

Secțiunea a 3-a — Premii

Articolul 19

(1) Pentru activitatea desfășurată funcționarii publici au dreptul la un premiu anual, egal cu salariul mediu lunar de baza realizat în anul pentru care se face premierea.

(2) Premiul anual se plateste în luna ianuarie 2007.

(3) Pentru funcționarii publici care nu au lucrat tot timpul anului, premiul anual se acordă proportional cu perioada lucrata și se stabileste luandu-se în calcul media salariilor de baza realizate în perioada în care au desfășurat activitate, raportat la 12 luni.

(4) Ordonatorii de credite pot reduce sau anula premiul anual în cazul functionarilor publici care în cursul anului 2006 au fost sanctionati disciplinar.

Articolul 20

(1) Ordonatorii de credite pot acorda premii lunare în limita a 10% din cheltuielile cu salariile aferente functiilor publice prevăzute în statul de functii, cu incadrarea în fondurile aprobate anual prin buget cu aceasta destinatie. Premiile se pot acorda în cursul anului functionarilor publici care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate în activitate, apreciate ca valoroase. Sumele neconsumate pot fi utilizate în lunile urmatoare, în cadrul aceluiasi an bugetar.

(2) Ordonatorii principali de credite pot acorda premii în limita de până la 5% din cheltuielile cu salariile aferente functiilor publice prevăzute în statul de functii, din economiile realizate prin reducerea cheltuielilor cu salariile, fără a depăși valoarea economiilor realizate. Premiile se pot acorda în cursul anului functionarilor publici care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate în activitate apreciate ca valoroase.

(3) Premiile individuale se stabilesc de către ordonatorii de credite în limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de către ordonatorii principali de credite, cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, cu consultarea reprezentantilor functionarilor publici, acolo unde nu sunt astfel de organizații sindicale.

Articolul 21

(1) Autoritățile și instituțiile publice care au dreptul de a constitui un fond de stimulare potrivit legii pot acorda stimulente functionarilor publici, în limitele prevăzute de dispozitiile legale în vigoare. Modul de constituire din fiecare sursa și condițiile de utilizare a fondului se stabilesc cu consultarea organizațiilor sindicale reprezentative, prin hotărâre a Guvernului.

(2) Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1), rămân aplicabile reglementarile existente privind constituirea și condițiile de utilizare a fondurilor pentru stimularea personalului.

Articolul 22

Consiliile locale pot constitui, în limita a 5% din cheltuielile cu salariile aferente anului respectiv pentru functiile publice prevăzute în statul de functii, un fond de premiere, în cazul în care veniturile curente acopera în totalitate cheltuielile de personal, inclusiv acest fond de premiere. Fondul poate fi utilizat conform criteriilor și condițiilor stabilite prin hotărâre a consiliului local, în luna decembrie a anului 2006.

Secțiunea a 4-a — Alte drepturi

Articolul 23

───────────────────────────────────────────────────────────────────── Vechimea Durata în munca concediului ───────────────────────────────────────────────────────────────────── până la 10 ani 21 de zile lucratoare peste 10 ani 25 de zile lucratoare ─────────────────────────────────────────────────────────────────────

(1) Funcționarii publici au dreptul anual la un concediu de odihnă platit, în raport cu vechimea lor în munca, după cum urmeaza:

(2) Concediul de odihnă se efectueaza în fiecare an calendaristic, integral sau fractionat. În cazul în care programarea concediului se face fractionat, conducatorul autorității sau institutiei publice este obligat sa stabileasca programarea astfel încât una dintre fractiuni să fie de cel puțin 15 zile lucratoare, neintrerupt. La solicitarea motivata a functionarului public, se pot acorda fractiuni neintrerupte mai mici de 15 zile lucratoare.

(3) În cazul în care functionarul public, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau parțial, concediul de odihnă la care avea dreptul în anul calendaristic 2006, cu acordul persoanei în cauza, autoritatea sau institutia publică este obligata sa acorde concediul de odihnă neefectuat, până la sfârșitul anului 2007.

(4) Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisa în cazul încetării raporturilor de serviciu ale functionarilor publici.

(5) Funcționarii publici beneficiaza, pe perioada efectuării concediului anual de odihnă la care sunt indreptatiti conform legii, de o indemnizatie pentru concediul de odihnă. La determinarea indemnizatiei de concediu de odihnă se vor lua în calcul, pe lângă salariul de baza, și sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.

(6) La cererea functionarului public, indemnizatia de concediu de odihnă se plateste de către autoritatea sau institutia publică cu cel puțin 5 zile lucratoare înainte de plecarea în concediu.

(7) Celelalte prevederi ale Hotărârii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariatilor din administratia publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitatile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, rămân în vigoare.

Articolul 24

În afara concediului de odihnă, funcționarii publici mai au dreptul, în condițiile legii, la zile de concediu platit în cazul urmatoarelor evenimente familiale deosebite:

a) căsătoria functionarului public - 5 zile lucratoare;

b) nasterea sau căsătoria unui copil - 3 zile lucratoare;

c) decesul sotiei/sotului functionarului public sau al unei rude de până la gradul al III-lea a functionarului public ori a sotului/sotiei acestuia, inclusiv - 3 zile lucratoare;

d) controlul medical anual - o zi lucratoare.

Articolul 25

Pe perioada în care funcționarii publici sunt trimisi în delegare în alte localități decat cea în care își desfășoară activitatea, autoritățile sau instituțiile publice le acorda indemnizatii de delegare și le deconteaza cheltuielile de transport și de cazare, în condițiile stabilite pentru personalul din instituțiile publice.

Articolul 26

(1) Când detasarea sau mutarea temporara în cadrul altui compartiment se face pe o functie publică la care este stabilit un salariu de baza mai mare, funcționarii publici detasati sau trecuti temporar în alta activitate au dreptul la acest salariu în condițiile prevăzute de lege.

(2) Pe perioada detașării sau mutarii temporare în cadrul altui compartiment funcționarii publici primesc, pe lângă salariul de baza stabilit potrivit alin. (1), și celelalte drepturi ce se acordă personalului din autoritatea sau institutia publică respectiva.

(3) Drepturile ce se acordă pe timpul detașării sau mutarii temporare în cadrul altui compartiment se suporta de autoritatea sau institutia publică în care functionarul public respectiv își desfășoară activitatea.

Articolul 27

(1) Functionarul public mutat, în cadrul aceleiasi autorități sau institutii publice, în alta localitate are dreptul la:

a) rambursarea costului transportului pentru el și membrii familiei sale, precum și pentru bunurile din gospodaria sa;

b) plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza net din ultima luna;

c) un concediu platit de 5 zile lucratoare, în vederea mutarii efective, acordat la cererea sa.

(2) Mutarea în alta localitate se va putea face, în toate cazurile, numai cu asigurarea unei locuinte de serviciu, în condițiile legii.

Articolul 28

alin. (1) lit. c) beneficiaza și funcționarii publici care solicită să fie transferati în alta autoritate sau institutie publică situata intr-o localitate diferita de cea de domiciliu, dacă în cererea de transfer s-a facut aceasta mențiune.

(1) De drepturile prevăzute la art. 27

(2) Plata drepturilor respective se suporta de autoritatea sau institutia publică la care se face transferul.

Articolul 29

(1) La incadrarea intr-o autoritate sau institutie publică din alta localitate decat cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, funcționarii publici beneficiaza de o indemnizatie de instalare egala cu un salariu de baza corespunzător functiei publice de debutant în care urmeaza să fie incadrati.

(2) Indemnizatia de instalare poate fi egala cu doua salarii de baza pentru acele localități unde atragerea specialistilor se face cu mare greutate. Lista localitatilor respective se aproba prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administrației și Internelor, după consultarea organizațiilor sindicale din administratia publică.

(3) Funcționarii publici care au beneficiat de indemnizatia de instalare și care ulterior au demisionat sau au incetat raporturile de serviciu din motive imputabile lor înainte de implinirea unui an de la instalare vor restitui, în condițiile legii, indemnizatia primita, calculată proportional cu perioada rămasă până la expirarea termenului de un an.

Articolul 30

(1) Funcționarii publici care își continua studiile beneficiaza de concedii de studii potrivit legii. În cazul în care conducatorul autorității sau institutiei publice apreciaza ca studiile sunt utile autorității sau institutiei publice în care functionarul public își desfășoară activitatea, pe perioada concediului de studii acordat, în limita a 30 de zile lucratoare anual din acesta, functionarului public respectiv i se platesc salariul de baza corespunzător functiei publice deținute și, după caz, sporul de vechime.

(2) Funcționarii publici care urmeaza o formă de specializare sau de perfectionare pe o durată mai mare de o luna, dar nu mai mult de un an, și care primesc pe această perioadă drepturile salariale sunt obligati să se angajeze în scris ca vor lucra de la 1 la 3 ani în autoritatea sau institutia publică respectiva. În cazul nerespectarii angajamentului, acestia vor restitui autorității sau institutiei publice drepturile salariale primite pe perioada cursurilor de specializare sau de perfectionare, proportional cu timpul ramas până la implinirea termenului, precum și celelalte drepturi acordate pe aceeași perioadă de autoritatea sau institutia publică trimitatoare, cu excepția cazului în care funcționarii publici respectivi nu mai dețin functiile publice din motive neimputabile acestora ori în cazul transferului în interesul serviciului. Prevederile prezentului alineat se aplică și în situația prevăzută la alin. (1).